Vikingar iFokus

Vikingar

Etikettrunristningar
Läst 95 ggr
Niklas
2022-08-22 09:56
4

Sveriges runkarta har 400 nytagna bilder av svenska runstenar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt hobbyprojekt, Runkartan, har fått lite kärlek under sommaren. Något av det jag gjort är:

• Lagt till 200 nytagna foton av runstenar. Jag passade också på att göra samlingssidan mycket snabbare och visa större fotografier. Dessutom är ett gäng av de nya bilderna bidrag från användare som sett att de runstenarna saknade bilder. 🙂

• Byggt om hur förstasidan och kartan fungerar. Det gjorde den mycket snabbare. Dessutom grupperar jag runristningar och visar hur många de är med siffror. När du zoomar in visas de enskilda runstenarnas ikoner.

• Satellitbilder går nu att välja som alternativ till karta. Det är särskilt bra om du är riktigt nära en runlämning men har svårt att lokalisera exakt plats.

• Lagt till en karta på alla runlämningars enskilda sidor.

• Lagt till en ”här-är-du”-funktion som följer med när man rör sig i kartvyn. Det gör det lättare att hitta till sina runlämningar.

• Gjort samlingssidor för alla socknar som har runristningar(över 700 stycken).

Om du vill hjälpa till får du gärna rapportera fel du hittar till mig: hej@runkartan.se. Jag är övertygad om att det finns massor. Särskilt med tanke på hur hur många sidor den har.

Har du tips på förbättringar, dela gärna med dig.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sveriges runkarta visar alla runstenar och hŠällristningar i Sverige med GPS-positioner, karta och bilder.
  • Redigerat 2022-11-10 13:55 av Niklas
  • Redigerat 2022-08-22 11:08 av TatsuOni
TatsuOni
2022-08-22 10:56
3

Jag måste säga att det här är ett helt fantastiskt projekt du har gjort!

När jag första gången kollade på kartan, så blev jag positivt överraskad, över hur många fler runstenar som det finns i min hemstad, än jag kände till!

Någon gång så vill jag besöka alla 😁

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Draken
2022-08-22 11:05
3

#0: Så bra 😃

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Moon AppleGrey]
2022-08-22 11:09
2

Mycket intressant!

TatsuOni
2022-08-22 14:03
2

Om jag besöker några av stenarna som saknar en bild. Kan jag skicka dem till mejlen i inlägget?

• Redigerat 2022-08-22 14:10 av TatsuOni
Niklas
2022-08-22 15:03
2

Tack alla! 😃

#4: Absolut. Det kan ta tid, men vid nästa uppdatering brukar jag lägga till alla utomståendes bilder samtidigt med mina egna. 🙂

TatsuOni
2022-08-22 15:12
2

#5 Efter en del krångel så har jag lokaliserat en sten och några ornament här. Ska skicka bilder på dessa och försöka få fram vilka dessa är.

Förhoppningsvis så blir det fler i framtiden!

TatsuOni
2022-08-22 15:23
2

Krångel p.g.a av att stenen är gömd bakom kyrkan utan någon som helst info om varken den, ornamenten eller kyrkan på något ställe 🤪 Och stenen var ordentligt sliten. Men tack vare beskrivning och kartan på Niklas sida, så kunde jag lokalisera dessa 😁

Draken
2022-08-22 15:41
3

#5: Vet av att det finns åtminstone 2 runstenar i min närhet som jag inte hittade på kartan. En i Nolby och en i Högom (Västernorrland)

Om du vill så kan jag försöka få bilder och lite information om dem 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-08-22 15:41 av Draken
Niklas
2022-08-28 17:19
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7: Ja, så är det. Ibland är det lite svårt att hitta runristningarna. När jag tar bilder av dem brukar jag justera GPS-koordinaterna från Riksantikvarieämbetet så att det förhoppningsvis blir mer exakta positioner på Runkartan. Då brukar det ofta stämma med den synliga positionen på satellitfotografierna.

#8: Vill du göra det blir jag glad. Men du behöver inte ta en omväg för att fotografera dem. Gör det om du har vägarna förbi. 🙂

Draken
2022-08-29 12:50
2

Den ena ligger viod gravkullarna i Högom, dit skall jag och fota till artikeln om högomsmannen. Den andra ligger lite längre ut, men jag far förbi där lite då och då 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

anderscarlander@outlook.com
0

#0: Jag skriver till dig med undran hur man får denna karta i telefonen

Carmarino
2024-06-12 15:26
1

Det finns numera en app med en digital guide till runstenar i Sverige. Den heter Svenska runstenar. Kan ju vara bra som komplement till Niklas runkarta. 😊

Forskaren Sofia Pereswetoff-Morath vid Stockholms universitet har utvecklat en app med namnet Svenska runstenar. Den innehåller för närvarande 1300 av Sveriges cirka 2000 runstenar.

Med hjälp av appen kan användare få information om exakt var en runsten är placerad. Det framgår också i vilket skick stenen är, om den är hel eller skadad. Appen informerar även om runstenen är uppmålad, det vill säga om färg som bleknat har fyllts i.

https://www.forskning.se/2024/06/07/app-guidar-till-svenska-runstenar/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Forskaren Sofia Pereswetoff-Morath vid Stockholms universitet har utvecklat en app med namnet Svenska runstenar. Den innehåller för närvarande 1300 av Sveriges cirka 2000 runstenar. Med hjälp av appen kan användare få information om exakt var en runsten är placerad. Det framgår också i vilket skick stenen är, om den är hel eller skadad. Appen informerar […]
Carmarino
2024-06-12 15:29
0

#12: Kollade appen, och den har inte fått så bra betyg. På konstaterandet att appen inte är komplett så har de svarat att för tillfället finns bara runstenarna från Svealand och Norrland med. Inget för mig alltså.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
2025-07-06 13:45
2

Förra veckan nådde Runkartan en milstolpe. Nu finns det fotografier till över 1.000 ristningar. Detta tack vare 90 hjälpsamma fotografer som har skickat in bilder som Runkartan får använda. 👍🏻 🙂

Här är alla fotograferna samlade (några finns på iFokus):

» Alla Runkartans fotografer

Sveriges runkarta visar alla runstenar och hällristningar i Sverige med GPS-positioner, karta och bilder.