Nytt teckensnitt med de 16 skandinaviska runorna
Jag behövde ett typsnitt med de runor som ingår i yngre futharken, så jag gjorde ett. Det är gratis att använda för privat bruk. 🙂
» Teckensnitt med skandinaviska runor | Sveriges runkarta
Futhark runes font går att använda på de flesta ställen, inklusive på hemsidor.
Säg till om ni hittar något fel.
- Redigerat 2024-03-06 13:28 av Niklas
Snyggt! 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Tecknet Þ används fortfarande i isländskan. För många år sedan var jag på en jamboree med scouter från många länder, däribland en enda från Island. Han kom någon vecka i förväg och blev inkvarterad hos våra grannar. Hans namn var Þor och jag lärde mig då att det uttalades Thor, med "läspande Th", som i engelskan.
Fick nytta av kunskapen om bokstaven/tecknet när vi anlänt till lägret. En dag befann jag mig på Kansliet, där min mor jobbade extra. Just då kom posten och bland breven fanns det ett som var adresserat till någon som hette Þor. Personerna på Kansliet kliade sig i huvudet och hade ingen aning om vad det kunde betyda. Då kom lilla jag, 9 år gammal vill jag minnas, och talade om vem brevet skulle till. Kände mig betydelsefull hela dagen sedan. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2: Kul berättelse. 🙂
Jag har sett Futharken som typsnitt, är säker på att t o m ett gammalt Word hade det. Men var det en äldre version, eftersom du skriver yngre futharken?
#4: Söker man på "teckensnitt futharken" får man rätt många träffar, men det verkar vara den äldre futharken. Har dock inte kolla så noga så jag vet inte om det finns någon yngre. Eftersom Niklas inte hittat någon så gissar jag att det bara är den äldre som finns tillgänglig.
Jättebra gjort i alla fall! 👍
#0 Vad fint!!!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen